Náučno-poučný chodník na zaniknutý hrad Breznica

Nenáročný, jednoduchý chodník nepoúča o fyzicko-geografických faktoch, o počte obyvateľov a o hospodárstve okolia, ale sprevádza nás krajinou prostými, ale najmä poučnými citátmi zo života človeka. Ide o alternatívnu trasu na zaniknutý hrad Breznica, ktorá je menej strmá ako značená zelená trasa. Ideálne je spraviť si okruh.

Z obce Tekovská Breznica sa vyberte po zelenej turistickej značke. Smeruje od železničnej stanice obcou a ďalej vpravo od cintorína. Pri vstupe z lúky do lesa objavíte značenie atypické, smerujúce vpravo k vysielaču, rozhraním lesa a lúky. Na tomto mieste sa nám na jednom mieste ukáže benediktínsky kláštor v Hronskom Beňadiku v plnej svojej kráse, na jeseň sa nám ponúknu černice a šípky a keď dorazíme na úroveň vysielača, bude nám k dispozícii prístrešok na občerstvenie a na oddych. Práve pri tomto prístrešku začína samotná "poučná" časť a na nej sa už z chodníka nemáte kam stratiť.

Môžete sa vydať lesom smerom vľavo, kadiaľ Vás budú viesť tabuľky s rôznymi porekadlami a ľudovými múdrosťami. Takto sa dostanete až k vyhliadke na ruinách Breznického hradu, kde je na jednej z borovíc inštalovaný kríž, ktorý v noci vďaka osvetleniu možno vidieť až od Hrona. Odtiaľto sa naskytá čarovný výhľad na Novú Baňu, Červenú a Havraniu skalu, na masívny Vtáčnik, aj na susednú Orovnicu. Turisti smerujúci ďalej na Priesil a Žuhráčku sa tu napoja na zelenú turistickú značku.

Cestou dole zostúpte kúsok po už známej časti chodníka a potom na blízkom rázcestí odbočte z pôvodnej trasy vľavo. Po kúsku sa dostanete k ďalšej skalnej vyhliadke s výhľadom na Priesilskú dolinu zakončenú vrchom Priesil a na poloodhalený beňadický kláštor. Pokračujte dole hrebeňom a ani sa nenazdáte a ocitnete sa pri prístrešku nad vysielačom.