Dejiny žarnovickej plochej dráhy sa začali písať 29. a 30. augusta 1953, keď Základná organizácia Zväzarmu pri n. p. Preglejka zorganizovala 1. pohronskú plochú dráhu o Striebornú prilbu SNP.
Žarnovický automotoklub vznikol ešte skôr, tesne po 2. svetovej vojne ako jeden z prvých na Slovensku, keď sa v roku 1949 začal budovať škvarový plochodrážny štadión. Časom získala plochá dráha takú popularitu, že v roku 1956 mohla Žarnovica po prvýkrát hostiť majstrovstvá ČSSR. Vtedy sa tu konala 1. medzinárodná plochá dráha za účasti pretekárov z Rakúska, Maďarska, Poľska, Dánska a Švédska. V roku 1958 boli preteky prerušené kvôli týfovej epidémii, avšak v roku 1962 sa v Žarnovici opäť pretekalo. V roku 1966 tu založil Zväzarm športové výcvikové stredisko, čím sa Žarnovica stala jediným plochodrážnym strediskom na Slovensku. Keď získal štadión v roku 1979 licenciu od Medzinárodnej motocyklovej federácie (FIM), usporiadalo sa 22. apríla predkolo Majstrovstiev sveta jednotlivcov.
V minulých rokoch sa na štadióne konali aj autokrosové preteky, ktoré si však museli nájsť novú pretekársku lokalitu. Kvôli problémom s povrchom sa od roku 2015 v Žarnovici nekonajú podujatia ako Autoslide či Memoriál Karola Šedivého. Žarnovica tak stratila automobilové podujatia s vysokou návštevnosťou, udržala si však cennú licenciu FIM a SMF, štatút jediného plochodrážneho štadióna na Slovensku a zároveň uchránila bezpečnosť plochodrážnych jazdcov.
V súčasnosti väčšinu pretekov organizuje Speedway Club Žarnovica, ktorý si odchováva novú generáciu jazdcov. Preteky Zlatá prilba zastrešuje Automotoklub Plochá dráha Žarnovica.
Zdroj:Gašparík, J. a kol. Dejiny Žarnovice
Foto: Mestská kronika, archív SC ZC